Duża część inwestorów chcąc obniżyć obroty silnika 3F
kupuje po prostu falownik nie wnikając jakie konsekwencje dla silnika będzie miało
obniżenie obrotów i dłuższa praca silnika przy obciążeniu na tych niskich
obrotach .
Należy pamiętać ze wraz z obniżeniem obrotów spada także prędkość
„przewietrznika
„ chłodzącego uzwojenia silnika a więc spada także
wydajność strumienia powietrza przepuszczana przez silnik - czyli malej skuteczność
chłodzenia .Przy dłuższej pracy z
obciążeniem jeżeli silnik nie będzie odpowiednio zabezpieczony grozi to jego
uszkodzeniem . Uszkodzenie uzwojeń to jedna sprawa , mogą zacząć „topić” się simeringi , smar w łożyskach
lub odkształcić zazwyczaj plastikowy przewietrznik .
Jest proste i skuteczne
rozwiązanie tego problemu .Przyjmuje się ze przy pracy ze stałym obciążeniem
przy zmniejszeniu częstotliwości na falowniku poniżej ok 36 hz należy stosować tak zwane silniki z
obcym chłodzeniem . Zazwyczaj producent
silnkia w DTR określa przy jakiej prędkości należy stosować obce chłodzenie .
Nie zawsze przy obniżaniu obrotów silników falownikiem jest konieczność
stosowania chłodzenia dodatkowego np. w pracy silników gdy przy obniżaniu
obrotów obciążenie maleje (np. pompy ,
wentylatory ) stosowanie obcego chłodzenia zazwyczaj nie jest stosowane (w zależności
od specyfiki zastosowania ) .
Obce chłodzenie jest to po prostu dodatkowy specjalny łatwy
w montażu na silniku wentylator zasilany
oddzielnie instalowany wprost na silniku. wydajność tego wentylatora nie jest uzależniona
od aktualnej prędkości obrotowej silnika
. (Większość firm produkujących silniki : Tamel , Indukta ,Besel itp. . ma wersie silników z obcym chłodzeniem
) .
Ze względu na cenę oraz czas realizacji takich silników bądź
kłopoty z wymianą zainstalowanego w maszynie silnika cześć użytkowników stosuje
tak zwaną „ prowizorke” ustawia z boku zwykły wentylator dmuchający na silniki ....Obce chłodzenie stosujemy także jako dodatkowe w silnikach pracujących w otoczeniu podwyższonej
temperatury (silnik niedaleki źródła ciepła , pieca itp. ) . Często przewietrzanie silnika stosowane jest przy "wypięciu" motoreduktora (spada prędkość , obciążenie rośnie i temp tez ) .
Polecamy ze sklepu z falownikami - falownik LG 7,5 kW SV075IG5A-4 - w atrakcyjnej cenie
Polecamy ze sklepu z falownikami - falownik LG 7,5 kW SV075IG5A-4 - w atrakcyjnej cenie
Chłodzenie silnika jest niezwykle istotne i trzeba uważać przy jakichkolwiek próbach "tuningu" żeby nie przedobrzyć. Odkąd musiałem wymienić chłodzenie na chłodnice delphi wolę już nie eksperymentować z moim busem
OdpowiedzUsuń