Szukaj na tym blogu

wtorek, 12 lutego 2013

Silniki do pracy z falownikami (obce chłodzenie )



        Duża część   inwestorów chcąc obniżyć obroty silnika 3F kupuje po  prostu falownik nie wnikając jakie konsekwencje dla silnika będzie miało obniżenie obrotów i dłuższa praca silnika przy obciążeniu na tych niskich obrotach .
        Należy pamiętać ze wraz z obniżeniem obrotów spada także prędkość   „przewietrznika   chłodzącego uzwojenia silnika a więc spada także wydajność strumienia powietrza przepuszczana przez silnik - czyli malej skuteczność chłodzenia  .Przy dłuższej pracy z obciążeniem jeżeli silnik nie będzie odpowiednio zabezpieczony grozi to jego uszkodzeniem . Uszkodzenie uzwojeń to jedna sprawa ,  mogą zacząć „topić” się simeringi , smar w łożyskach lub odkształcić zazwyczaj plastikowy przewietrznik .
Jest  proste i skuteczne rozwiązanie tego problemu .Przyjmuje się ze przy pracy ze stałym obciążeniem przy zmniejszeniu częstotliwości na falowniku  poniżej  ok 36 hz należy stosować tak zwane silniki z obcym chłodzeniem .  Zazwyczaj producent silnkia w DTR określa przy jakiej prędkości należy stosować obce chłodzenie .
             Nie zawsze przy obniżaniu obrotów silników falownikiem jest konieczność stosowania chłodzenia dodatkowego np. w pracy silników gdy przy obniżaniu obrotów obciążenie  maleje (np. pompy , wentylatory ) stosowanie obcego chłodzenia zazwyczaj nie jest stosowane (w zależności od specyfiki zastosowania ) .
             Obce chłodzenie jest to po prostu dodatkowy specjalny łatwy w montażu na silniku wentylator  zasilany oddzielnie instalowany wprost na silniku. wydajność tego wentylatora nie jest uzależniona od aktualnej prędkości  obrotowej silnika . (Większość firm produkujących silniki : Tamel , Indukta ,Besel  itp. . ma wersie silników z obcym chłodzeniem ) .
Ze względu na cenę oraz czas realizacji takich silników bądź kłopoty z wymianą zainstalowanego w maszynie silnika cześć użytkowników stosuje tak zwaną  „ prowizorke” ustawia z boku  zwykły wentylator dmuchający na silniki ....Obce chłodzenie stosujemy także jako dodatkowe  w silnikach pracujących w otoczeniu   podwyższonej temperatury (silnik niedaleki źródła ciepła , pieca itp. ) . Często przewietrzanie silnika stosowane jest przy "wypięciu" motoreduktora (spada prędkość , obciążenie rośnie i temp tez ) .

Polecamy ze sklepu z falownikami - falownik LG 7,5 kW SV075IG5A-4 - w atrakcyjnej cenie 

1 komentarz:

  1. Chłodzenie silnika jest niezwykle istotne i trzeba uważać przy jakichkolwiek próbach "tuningu" żeby nie przedobrzyć. Odkąd musiałem wymienić chłodzenie na chłodnice delphi wolę już nie eksperymentować z moim busem

    OdpowiedzUsuń