Częstym problemem przy wyborze układu rozruchowego i
sterowania napędem jest określenie jakie funkcje ma on realizować
i jakie urządzenie było by odpowiednie do realizacji tych założeń . Poniżej
przedstawimy ogólne informacje pozwalające porównać funkcje softstartów
(łagodny rozruch) i falowników (łagodny
rozruch i płynna regulacja obrotów ) .
Zaczniemy od softstartów . Softstarty mają szerokie
zastosowanie w przemyśle (wentylatory , pompy , kruszarki ,młyny , samo ciągi itp.
) Podczas pracy tych urządzeń stosowane w nich silniki prądu przemiennego narażone
są na rożnego rodzaju anomalie i zakłócenia (udary prądowe , nadmierny moment
obrotowy , problemy z rozruchem , zatrzymaniem itp. ) . Właśnie w celu minimalizacja tego typu sytuacji które
mogą powodować uszkodzenia zarówno silnika jak i napędzającego nim urządzenia stosujemy sof starty .Dzięki
stosowaniu softstartów zminimalizujemy występowania stanów nieustalonych prądu
i napięcia występujących podczas rozruchu (przełączania trójkąt gwiazda ) . Minimalizujemy
więc gwałtowne obciążenie sieci lokalnej zasilającej urządzenie podczas jego
rozruchu co mogło mieć negatywny wpływ na inne urządzenia do niej podłączone . Dzięki stosowaniu softstartów a
więc łagodnemu rozruchowi zmniejsza się awaryjność
mechaniczna układu napędowego oraz całego urządzenia które on napędza (mniejsze
„szarpnięcia” ). W przypadku np. transportu
na taśmociągach zatrzymania i starty mogą być płynniejsze co ogranicza możliwości
uszkodzenia przenoszonych elementów . Przy pompach mniejsze uderzenia wody
(zmiany ciśnienia ) podczas rozruchu i zatrzymywania .
To są podstawowe zalety softstartów , obecnie ich
modele mają wiele dodatkowych funkcji zabezpieczających
typu : kontrola momentu , funkcja ograniczenie prądu z regulacją , zabezpieczenie
elektroniczne przed przeciążeniem silnika ,wejście dla czujnika temperatury , zabezpieczenia
przed asymetrią , zabezpieczenia przed zmianą kolejności faz , zabezpieczenie
przed niedociążeniem .Oczywiście wszytko zależy od oferty danego producenta i serii
oferowanych softstartów .
Nieco inna jest rola falowników .
Mają one większość funkcji rozruchowych i zatrzymania
softstartów a prąd rozruchowy ograniczają nawet bardziej niż softstarty . Służą one jednak głownie do płynnej regulacji obrotów silników a ich funkcje
startowe są jakby dodatkiem do funkcji regulacji obrotów .
Falowniki mają wiele dodatkowych funkcji sterowania silnikami (w zależności od modelu
i producenta) i umożliwiają miedzy
innymi :zmianę kierunków obrotu z falownika ,możliwość wykorzystania sygnałów
prądowych lub napięciowych z układów pomiarowych do sterowania prędkością , ograniczenie zużycia energii elektrycznej
(zwłaszcza przy pompach i wentylatorach ), w większości
falowników wbudowany wewnętrzny regulator PID , wejścia swobodnie programowalne ,wyjścia
cyfrowe swobodnie programowalne , możliwość rozbudowania o rożne karty
komunikacyjne i wiele innych funkcji pozwalających na budowania zaawansowanych układów
i aplikacji sterowania
Z racji odmiennej metody pracy i większych możliwości
falowniki mają w porównaniu do softstartów tej samej mocy znacznie większe
wymiary no i oczywiście są znacznie droższej .Jeżeli wiec ktoś potrzebuje łagodny rozruch bez
funkcji regulacji obrotów powinien zastanowić się właśnie nad zastosowaniem sof startu . W
przypadku konieczności także regulacji obrotów
konieczny będzie droższy ale wszechstronniejszy falownik .
Bardzo pomocny artykuł, pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńwww.falowniki-sklep.eu
Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuń